• Digitaal vignet zelfde prijs en tijdvakken

    Oostenrijk voert per 2018 een digitale versie in van zijn tolvignet. Een eigentijds en gemakkelijk alternatief. Beschikbaar vanaf half november en verkrijgbaar via Asfinag of de app.

    Digitaal vignet zelfde prijs en tijdvakken
    Ook als je kiest voor het digitale vignet kun je kiezen voor een exemplaar voor 10 dagen, twee maanden of een jaar. Ook zal de digitale versie in prijs niet verschillen van de sticker. Dezelfde geldigheidsduur en dezelfde prijs. Voordelen: niet meer plakken, niet meer lospeuteren. De digitale versie is gekoppeld aan je kenteken. Je kunt hem altijd en overal kopen. En bij ruitschade is het niet nodig een nieuw vervangend vignet aan te vragen.

    Een paar keer klikken
    Aanvragen is simpel. Ga naar onderstaande site en kies auto of motor. Kies vervolgens de periode, 10 dagen, 2 maanden, 1 jaar. Kenteken ingeven en beoogde ingangsdatum van het vignet. Je mailadres invullen, ze sturen daar de rekening naar toe. Je kunt om te betalen kiezen uit Paypal, creditkaart of overmaken. Via de app vervalt vooralsnog de laatste mogelijkheid. Je kunt er tenslotte nog voor kiezen om wel of niet als vaste klant geregistreerd te worden. Als vaste klant krijg je voor afloop van de geldigheidsduur een waarschuwing om je vignet te verlengen. Je kunt ook een abonnement nemen. Dan krijg je automatisch iedere keer een nieuw jaarvignet. Mocht je van auto veranderen hoef je slechts je nieuwe kenteken op te geven via de webshop. Hou er rekening mee dat een gekocht vignet pas 18 dagen later geldig is. Dat heeft te maken met de verwerkingsduur. Daarbij is inbegrepen dat je wettelijk tot 14 dagen na aankoop deze kunt annuleren. Er komt geen algemene controle van kentekens. Net als bij het vignet voor het raam is de controle ook bij het digitale exemplaar steekproefsgewijs.

    Bron: campingtrend.nl

    'Expeditiecamper' Hymer ML-T onder de loep
    Batari Offroad camperWie graag een wat ruimere camper met vierwielaandrijving wil, heeft normaal gesproken eigenlijk weinig anders te kiezen dan de Hymer ML-T of een echte expeditiecamper.

    Dat laatste is voor camperaars die de vierwielaandrijving eigenlijk alleen nodig hebben om van dat drassige grasveldje weg te kunnen komen, vaak op wintersport gaan of alleen maar zo nu en dan een wat lastiger karrepaadje willen nemen, uiteraard iets te veel van het goede.

    Wat dat betreft lijkt het soms wel eens alsof expeditiecampers gouden randjes hebben. Uiteraard heeft kwaliteit en maatwerk zijn prijs, maar voor de gemiddelde camperaar is zoiets in financieel opzicht volstrekt niet bereikbaar. De offroad camper die voortkomt uit een samenwerking tussen de Duitse voertuig- en camperbouwer Batari en Extrem Fahrzeuge, kan daarom wel eens een interessant alternatief zijn. Deze bedrijven hebben een offroad alkoof camper weten te ontwikkelen, waarbij er flink op de kosten is bespaard door out-of-the-box te denken.

    Zo is er voor het onderstel bijvoorbeeld klakkeloos uitgegaan van de mooie maar kostbare Mercedes Sprinter, maar van de Ford Transit. Deze heeft onder camperaars vanwege wat problemen met een bepaalde serie dieselmotoren momenteel een iets minder goede reputatie, maar is heel betaalbaar en is ook gewoon leverbaar met vierwielaandrijving. Batari heeft de Duitse 4×4 specialist Extrem Fahrzeuge ingeschakeld om hem hoger op de poten te zetten en te voorzien van dikke wielen met terrein banden. Optioneel kan hij ook nog worden voorzien van een sperdifferentieel voor de achteras waardoor hij nog beter geschikt is voor het terrein.

    Volgens beide bedrijven is het resultaat een betaalbare offroad camper die slaapplaatsen biedt voor 3 personen, geschikt is voor de meeste off-road situaties in Europa en uiteraard ook voorzien is van essentiële zaken zoals een compleet uitgeruste keuken en badkamer. In Duitsland zou deze camper leverbaar zijn voor rond de 80.000 euro. Uiteraard komt daar in Nederland nog de BPM bij. Omdat het basisvoertuig (Ford Transit cabine-chassis) relatief goedkoop is, zal ook het BPM bedrag nog heel redelijk zijn.

    Camperen in Nederland ongemeend populair

    Ruim 84 procent van de camperaars is afgelopen jaar een of meerdere keren met de camper in Nederland op pad geweest. Ruim 14 procent gaat vaker dan tien keer. De overige 16 procent is niet in Nederland weggeweest met de camper. Dat blijkt uit een poll op www.nkc.nl en Campercontact.com.

    De meeste camperaars (40 procent) maken trips van één tot drie dagen. Camperaars overnachten tijdens deze trips vooral op camperplaatsen (43 procent), 24 procent maakt meestal gebruik van campings en 33 procent van de camperaars komt net zo vaak op campings als op en camperplaatsen.

    Fietsen en wandelen
    De meerderheid kiest voor Groningen, Friesland en Drenthe als reisbestemming. Verder zijn Brabant, Limburg en de Veluwe populair. Als activiteiten staan bezoek aan een natuurgebied, fietsen en wandelen op het programma. De meeste camperaars gaan met hun partner op pad, 16 procent neemt een huisdier mee.

    Bouwbord nieuwe pand RPR geplaatst

    Het is volop bouwvak maar bij RPR Camper & Caravan Service wordt niettemin gewoon hard doorgewerkt. Binnen in de zaak en daarbuiten zoals op deze foto’s te zien is. Het bouwbord voor onze tweede vestiging is geplaatst, na de bouwvak gaan de werkzaamheden daadwerkelijk beginnen.

     

    Zo komt ons nieuwe pand eruit te zien!

    Het ontwerp van onze tweede vestiging aan de Debbemeerweg in Warmenhuizen is definitief. Onderstaande afbeelding is het definitieve ontwerp! Het wordt zoals eerder vermeld een pand van vijfhonderd vierkante meter waarin wij de schadeafhandelingen willen doen. Daartoe komen er werkplekken van liefst vijftien meter lengte zodat wij ook ‘supercampers’ als die van Concorde en Niesmann Bischoff kwijt kunnen. Met in totaal 1800 vierkante meter werkplaats (inclusief ons huidige onderkomen) kunnen we schade en onderhoud  veel sneller inplannen. In het nieuwe pand komen verder een aparte ontvangstruimte en allerhande faciliteiten en voorzieningen.

    Tevreden klanten, oranje EK-tompoucen met koffie en meer

    De houten tafel van RPR Camper & Caravan Service doet weer van zich spreken. Niet alleen worden er hier allerlei vakantieverhalen door klanten verteld, maar op deze zaterdag worden de gasten ook nog eens verwend met tompoucen. Oranje tompoucen welteverstaan om onze Oranje leeuwinnen voor de EK-wedstrijd tegen Zweden te ondersteunen. Een van de gasten aan tafel zijn Carine Allard en haar man die een bijzonder verhaal vertellen. Hun caravan zou volgens henzelf en de meesten total loss moeten worden verklaard toen een wiel afbrak en ze midden op de snelweg een enorme schuiver maakten. RPR Camper & Caravan Service wist alle schade echter toch te repareren en de caraven weer spic en span op te leveren. Dat leverde een zeer tevreden Carine op!

     

    Zandvakantie in plaats van strandvakantie als ‘trekker’

    Zand, zand en nog eens zand. Dat is het zuiden van Marokko, aan de rand van de Sahara. Dat geldt ook voor de campings, die de mogelijkheid bieden om een tocht per kameel of met een gehuurde fourwheeldrive te maken door de verderop gelegen zandwoestijn richting Algerijnse grens.

    Mhamid is het laatste dorpje in het zuidwesten van Marokko voordat de Sahara begint en is vanaf Agdz alleen te bereiken via Zagora. De steeds smaller wordende N9 eindigt er op een pleintje, dus omkeren is de boodschap. Veel voorzieningen zijn er niet. Geen bank om te pinnen en ook geen tankstation. Brandstof tanken kan wel, maar alleen met een trechter vanuit oude plastic waterflessen.

    Camperen Marokko

     

    In stalletjes wordt groente en fruit aangeboden. In een groezelig donker hokje is brood te koop, dat in een glazen vitrine in de brandende zon al een tijdje ligt uit te drogen. Aan te raden is daarom met voldoende contant geld, een gevulde brandstoftank en wat etenswaren te arriveren.

    Camping Hamada de Draa 

    Vlak bij het kleine dorpje is camping Hamada de Draa, volgens diverse reisgidsen de beste in de regio. Stevig ommuurd, hier en daar een boom, elektriciteit, redelijke sanitaire ruimte, een mooi zwembad en een koel stenen gebouw, waarin de receptie en een eenvoudig restaurant zijn ondergebracht en waar wifi is. Enkele personeelsleden spreken Engels, wat het wel zo gemakkelijk maakt. Vooral als we moeten onderhandelen over een tocht door de woestijn. Er zijn vele mogelijkheden, zelfs van enkele dagen. Wij kiezen voor een dagtocht per auto met airco. Inclusief een lunch onderweg, ergens op de zandvlakte, op vijftig kilometer vanaf de basis.

    De Sahara in 

    De volgende ochtend staat de auto keurig op tijd te wachten, met achter het stuur een traditioneel geklede Marokkaan, die gebrekkig Frans spreekt. Zelfverzekerd stuurt hij de jeepachtige wagen door en over de mulle zandbergen. Het voelt soms alsof we in een boot varen, maar het gevaarte blijft rijden.

    Camperen Marokko

    .

    Als we uitstappen bij een oase, lijkt het alsof we tegen een warme muur aanlopen. Het eten in het restaurant dat in een tent is gevestigd, verbaast ons: mooi opgemaakt, gevarieerd en erg lekker. Hoe bestaat het, dat ze dit kunnen klaarmaken op een plek waar alles moet worden aangevoerd? Het campingrestaurant kan hier een voorbeeld aan nemen.

    Camping naast de kasbah

    Anders is dat op camping Kasbah de La Palmeraie, in het noordelijkere Agdz. Ook van hieruit worden tochten naar en door de Sahara ondernomen. De camping ligt in een palmentuin, dus de plaatsen hebben voldoende schaduw.

    Camperen Marokko

     

    Er zijn een prachtig, hoger gelegen zwembad, een theetuin en een restaurant, waar je zowel binnen als buiten kan zitten.

    Camperen Marokko

     

    De geheel ommuurde camping is gelegen naast een kasbah, vandaar de naam. De westers uitziende vrouw van de campingbaas spreekt ook Duits en houdt op verzoek rondleidingen door de kasbah. De sanitaire ruimten zijn heel goed. Er is zelfs een wasmachine en ook de voorzieningen voor de camper zijn goed. Brood bestellen kan dagelijks bij de receptie van de camping. Maar even buiten de camping is ook een markt en op de weg naar het dorpje is een bakker. De ondergrond bestaat uit grove steenslag. Daardoor is er weinig zand en stof en is het er aangenaam toeven.

    Goulmima

    Meer naar het oosten ligt Goulmima, met camping Les Tamaris aan de rand van het dorpje. Ook deze camping is een goed uitgangspunt voor een Saharatocht. Het is een zwaar ommuurde camping, nabij de doorgaande weg. Op vijf minuten lopen is het dorpje, met allerlei kraampjes en winkels. Maar ook op de camping is brood te koop. Het restaurant heeft een redelijk gevarieerde kaart en er is wifi. De geblondeerde eigenaresse, een struise dame van niet-Marokkaanse afkomst, zwaait er de scepter en spreekt zowel Duits als Engels, naast Frans en Marokkaans. Het is tevens een hotel met een zwembad, dat ook voor de campinggasten toegankelijk is. De camping heeft steenslag als ondergrond en redelijk veel bomen voor schaduw. Ernaast is een kleine dierentuin gevestigd, met opvallend veel balkende ezels.

    Campings in Marokko

    Camper gestrand bij Heerhugowaard door gebrekkig onderhoud

    Dit krijg je als je niet op tijd je camperonderhoud doet! Van deze camper, zo te zien tientallen jaren oud, hebben de eigenaren ongetwijfeld veel plezier gehad. Dan krijg je een gevoel van oneindig vakantie kunnen vieren met dit sterke ‘bakbeest’. Maar zelfs de sterkste voertuigen ondervinden slijtage en deze camper gaf na jaren trouwe dienst uiteindelijk op de provinciale weg N242 ter hoogte van Heerhugowaard (hotel-restaurant) Jules er de brui aan. In ieder geval de linker voorband was lek. De ANWB wist niet wat ze ermee aan moest en na een klein uur hard werken vertrok de ANWB-medewerker weer. Weer driekwartier later kwam de volgende ANWB-auto die na weer driekwartier sleutelen de camper eindelijk weer op gang kreeg. Al met al hebben de campereigenaren van acht tot elf uur ‘s avonds stil gestaan. Dat zou je toch niet moeten willen…en het is eenvoudig te voorkomen door jaarlijks bij een gerenommeerd bedrijf onderhoud te laten plegen aan het voertuig. Dat is bovendien veel veiliger, want stel je krijgt op de snelweg een klapband? De gevolgen zijn dan mogelijk niet te overzien.

     

    Rijscholen spelen in op groeiend aantal camperaars

    Een groep van 21 rijscholen geeft sinds kort rijvaardigheidstrainingen voor camperaars. De training is opgezet door BOVAG in samenwerking met de Nederlandse Kampeerauto Club (NKC), een platform voor camperaars. Het aantal campers in Nederland groeit namelijk hard, en niet iedereen kan even goed omgaan met deze voertuigen. “Het rijden met een camper is toch net even iets anders dan met een auto.”
    Sinds 2010 is het aantal geregistreerde campers in Nederland gegroeid met bijna 50 procent. Op 1 januari 2010 stonden er ruim 65.000 campers in Nederland geregistreerd. Eind vorig jaar is de grens van 100.000 gepasseerd. Ook het aantal leden bij NKC groeit snel: in 2010 waren het er nog 20.000; inmiddels zijn het er al 45.000.
    Paaltje raken
    “De belangrijkste aanleiding is de verkeersveiligheid”, zegt René Smit van NKC. “De meeste camperaars zijn ouder dan 62 jaar. Zij hebben wel ervaring met autorijden, maar het rijden met een camper is net even wat anders.” Via de NKC kunnen campeerders zich ook verzekeren. “We zien dat er toch nog erg veel schade wordt gereden.”
    De training behandelt allerlei zaken waar eigenaren van een camper vaak tegenaan lopen. “Denk bijvoorbeeld aan het manoeuvreren. Veel camperaars zijn met z’n tweeën, waarvan de een achter het stuur zit en de ander buiten staat om aanwijzingen te geven. Toch wordt er regelmatig tegen een paaltje aan gereden. Hoe komt dat?” Ook hebben veel bestuurders moeite met inzicht in de hoogte en breedte van het voertuig. “We horen nogal eens dat een camper tegen een brug aan is gereden, of dat het voertuig vast zit tussen twee muren in een smalle straat. Zie daar maar eens uit te komen.”
    Andere thema’s die aan bod komen zijn inparkeren, obstakels ontwijken, de werking van de technologie en een ogen- en reactietest. Ook worden er tips gegeven voor schadepreventie, zoals het voorkomen van hagelschade.
    Serieuze training
    Overigens is het niet ‘zomaar’ een cursus, vertelt Smit. “Het is pittig, mensen kunnen ook echt zakken voor deze training. Dat vinden ze echt niet fijn. Voor een gereduceerd tarief kunnen ze dan een herhalingscursus volgen waarbij ze de elementen nog eens oefenen waarbij het de vorige keer niet goed is gegaan.” Wanneer de camperaar geslaagd is voor de training, ontvangen zij vanuit NKC een camper-rijvaardigheidsbewijs. Daarnaast krijgen ze tien procent korting op de verzekering.
    Momenteel bieden 21 rijscholen deze opleiding aan. De training kan individueel worden gevolgd bij een rijschool of in groepsverband tijdens de NKC Rijvaardigheidsdag. Inmiddels zijn de eerste ‘rijbewijzen’ al uitgedeeld. “Ik werd laatst gebeld door een echtpaar dat de cursus heeft gevolgd vlak voordat ze drie maanden gingen reizen. Ze vertelden me dat ze heel blij waren dat ze de cursus hebben gevolgd en dat het ze nu met meer zelfvertrouwen op achter het stuur zitten. Daar doe je het voor.”
    Ook jonge gezinnen
    “Het is een interessante doelgroep”, zegt woordvoerder Paul de Waal van BOVAG. “Met name de ‘grijze golf’ gaat voor een nieuwe camper, maar ook bij jonge gezinnen is de camper populair, deze kopen zij dan vaak tweedehands. Met de camper rijden is uiteraard iets anders dan de auto. We denken dat de cursus zowel interessant is voor nieuwe bestuurders als voor mensen die behoefte hebben aan bijscholing.”
    Hoewel het aanbieden van een rijvaardigheidstraining voor camperaars niet uniek is, is het volgens De Waal en Smit wel voor het eerst dat de training op zo’n grote schaal wordt aangeboden in samenwerking met NKC. Lees hier meer informatie over de rijvaardigheidstraining.
    Lees ook: Nieuwe categorie C1-rijbewijs vooral voor camperbestuurders

     

    Mei is de populairste campermaand

    De Nederlandse camperaar gaat het hele jaar door op pad met de camper, maar in de maand mei zijn de meeste Nederlandse campers op de weg te vinden. Drie op de vier camperaars gaan dan met de camper op pad. Dat blijkt uit onderzoek van de NKC.
    Jongere camperaars gaan in verhouding vaker in het hoogseizoen (juli en augustus) op pad met de camper dan camperaars die met pensioen zijn. Zij maken vaker een trip in de maanden juni en september. Ook in de winter zijn er campers op de weg te vinden. In december trekken de minste mensen (10%) er met de camper op uit en vanaf februari verschijnen er weer steeds meer campers op de weg. Zo’n 14 procent trekt er dan met de camper op uit om te overwinteren in het zuiden van Europa, gaat naar de sneeuw of maakt andere uitstapjes.
    In Nederland staan meer dan 100 duizend campers geregistreerd. Daarmee is Nederland het vijfde grootste camperland in Europa. Het campertoerisme in Nederland is de afgelopen jaren fors gestegen. Niet alleen Nederlanders verblijven graag met de camper in eigen land. Ook buitenlanders, voornamelijk Duitsers, Belgen, Italianen, komen steeds vaker met de camper naar Nederland.
    De NKC is Europa’s grootste camperclub en heeft 45 duizend leden. Als vereniging behartigt de NKC de belangen van Nederlandse en Belgische camperaars. De NKC heeft eigen verzekeringen, organiseert groepsreizen en is uitgever van onder andere het magazine Kampeerauto en de app Campercontact.
    Meer informatie op www.nkc.nl en www.campercontact.com.

    RPR als VB-Partner geniet op Dakar Event

    Net als vorig jaar was RPR Camper & Caravan Service als VB-Airsuspension Partner aanwezig op de Partner Day tijdens het Dutch Dakar Event op het Eiland van Maurik nabij Tiel. Dat hield in: genieten van de trucks van De Rooij en andere helden van de Dakar Rally. Sterker, de aanwezigen mochten plaatsnemen in de cabine van de Dakar-helden en daarnaast enkele fraaie demonstraties aanschouwen. Namens RPR was eigenaar Robert Rührup met zijn zoon Mika en Gert van Veldhuizen van Eminem Products present. VB staat voor topkwaliteit als het gaat om luchtvering van (zware) voertuigen als campers. De nieuwste generatie is zodanig volledig automatisch dat hij de camper gelijk nivelleert (dus waterpas zet) op de plaats van bestemming.

    ‘Budgetmerken’ Carado en Sunlight in opkomst

    Sinds ongeveer een jaar rollen er buscampers van de band in de Capron fabriek, waar hoofdzakelijk campers van Carado en Sunlight worden gemaakt.
    Beide ‘budget’ merken van de Erwin Hymer Group hebben echter geen buscampers in het programma. De buscampers die er momenteel van de band rollen zijn die van Roadcar, een dochtermerk van Pössl. Toen dat bekend werd, werd door menigeen verondersteld dat Carado en Sunlight ook wel eens met een buscamper zouden komen.
    In modeljaar 2018 is dat inderdaad zo. Dan staat de Carado Vlow in de showroom, een buscamper die Capron bouwt op basis van een Fiat Ducato, en welke geleverd wordt in de 3 lengtematen, oplopend van 541 tot 636 cm. De middelste maat zal naar verwachting nét geen 6 meter lang zijn. Verder komen er volgens onze collega’s van Promobil, die de primeur hadden, voorlopig vier indelingen. Dat worden indelingen met enkele bedden, stapelbedden en ook het klassieke dwars geplaatste tweepersoons bed achter in de camper. Voorts komen er 2 soorten keukenblokken, en wordt er gesproken over zowel compacte koelkasten alsook grotere, hoger geplaatste koelkasten. Achterin krijgen de Carado buscampers een flexibel in te delen bergruimte. Voor een optimaal slaapcomfort zullen de bedden worden uitgerust met koudschuimmatrassen en lattenbodems.
    Meer informatie kunnen we nog voor de zomer verwachten, bij de persintroducties van de 2018 modellen. Naar verwachting zal de nieuwe Carado Vlow voor het eerst op de Caravan Salon 2017 aan het publiek worden getoond.

    RPR gaat tweede vestiging bouwen

    Het bord staat er alvast… RPR gaat op enkele tientallen meters van de huidige vestiging een tweede vestiging bouwen. Oppervlakte: 2000 vierkante meter met vijf ruim opgezette werkplekken voor onze monteurs. Verder komt er een ontvangstruimte en allerhande faciliteiten en voorzieningen. Nog meer ruimte en comfort, dat willen we aan onze klanten gaan aanbieden! De bouwwerkzaamheden zullen na de bouwvak gaan beginnen.

    Een stoere camper

    Stel dat je niet hoeft te letten op de prijs, het gewicht en het verbruik. Dan zou dit hem zomaar eens kunnen worden: de Siberian van Tiger Adventure Vehicles. Klinkt stoer en zo ziet hij er ook uit. Basis is de Super Duty Truck van Ford.
    De camper is meer dan alleen stoer en ruig. Hij is Amerikaans luxueus, met lederen bekleding, airco, veel opbergruimte en hout rondom. Hij heeft een ruime keuken en een enorm bed boven de cabine. In die cabine staan vier losse zetels, zoals je ze thuis zou willen hebben. Alle oppervlakten binnen zijn glad en dus goed te reinigen. De bouwers hebben er rekening mee gehouden dat je er de modder mee moet kunnen opzoeken.
    Verder is de Siberian voorzien van een luifel, ladder, gaskast en stevige bumpers aan voor- en achterkant. Natuurlijk hangt het reservewiel achterop en staat er aan de voorkant een stevige bullbar. Verder is hij vooral groot en zwart. Alleen verkrijgbaar bij de bouwer in West Columbia in de staat South Carolina in de VS, dus zelf importeren en boven op de prijs van 240.000 euro in Nederland de bpm nog afrekenen

    Steeds meer mogelijkheden tot uitbouw van camper

    Het verschijnsel slide-out is over komen waaien vanuit Amerika. Daar is het al lang dé manier om, eenmaal aangekomen op de plek van bestemming, de leefruimte van de camper te vergroten.
    In Europa komt er ook steeds meer keus. Bekende voorbeelden zijn modellen van Le Voyageur en de Adria Compact met een slide-out aan de achterkant.
    Nieuw is de Protec Q18. Basisvoertuig is de Iveco. Niet de achterkant of een deel van de zijwand, maar de hele zijwand is een slide-out. En dat aan beide kanten van de camper. Onderweg heb je een normale breedte van 2,30 meter. Zitplaatsen, douche en keuken zijn gewoon te gebruiken. Op de plaats van bestemming maak je de camper met één druk op de knop 3,50 meter breed. In totaal biedt de 7,95 meter lange en bijna 7,5 ton zware Protec achttien kubieke meters aan ruimte.
    Een prototype was te zien op de Caravan Salon in Düsseldorf en CMT in Stuttgart. De reacties van het publiek waren dermate enthousiast, dat het kleine bedrijfje meteen is begonnen met de productie. Er is keus uit een indeling met één of twee slaapkamers en persoonlijke wensen worden bij de bouw meegenomen. De camper is leverbaar vanaf 215.000 euro.